Ruta de la Llet

Amb aquest post obro una nova secció al meu blog. Aquí es tractaran coses per fer i descobrir a la nostra comarca. Què és el primer que et ve al cap quan sents la paraula llet? A mi la primera cosa que em ve és una vaca. Però hi ha moltes altres coses relacionades amb la llet.

El departament de turisme junt amb alguns pagesos i productors han organitzat una ruta on podreu conèixer els pagesos, visitar les explotacions i degustar els seus làctics. Em van convidar a visitar als veïns i experimentar la ruta de la llet. Vàrem visitar 2 granges de les 5 que estan a la ruta i vàrem menjar a dos dels restaurants adherits a la ruta.

Vam començar el dia anant cap a la primera granja en un carro típic. Aquests carros els utilitzaven antigament els pagesos com a mitjà de transport. Des de carregar els seus productes per anar a mercat fins a portar llenya i palla. (Això no està inclòs a la ruta de la llet, normalment es condueix directament a la granja que vulgueu visitar, sempre amb reserva prèvia).

RIAL0541

Des d’un carro és una bona manera de sentir la brisa matinal. El dia s’aixecava emboirat, es respirava un ambient misteriós; a mig camí de la primera granja la boira anava desapareixent lentament; quan vam arribar brillava el sol.

La millor forma d’experimentar l’ambient matinal mentre surt el sol i gaudir els paisatges.

RIAL0558

La primera parada va ser al Soler de N’hug. Aquesta família és un dels millors exemples de l’hospitalitat a pagès. Tan bon punt vàrem arribar ens van fer entrar directament cap dins la casa on ens esperava una llarga taula en una sala gran plena de menjar. Plates plenes de pa amb tomàquet i fustes d’embotits i pernil dolç que ells mateixos elaboren i venen a la seva carnisseria El Taulell a Prats de Lluçanès. Un cop havíem acabat d’esmorzar totes aquestes delícies i ja no podiem més, van treure el iogurt fet amb la llet de les seves vaques. (Això era l’única cosa que se suposava que havíem de provar durant la ruta de la llet.)

Em sembla que la fotografia a continuació parla per si sola; una casa on tothom (actualment hi viuen 3 generacions) mostra tant de respecte i amor cap a l’àvia ho diu tot. Una dona amable i dolça que no treu l’ull de sobre la taula assegurant que no hi falta re mentre fa sentir als visitants com a casa.

RIAL0589

Després que ens mimessin tant va ser hora d’anar cap a la granja a veure i aprendre sobre les vaques que havien fet la llet per aquell iogurt tan bo. Ens van explicar què mengen i vam poder veure com treballa el robot de munyir. Com a excepció fins i tot vaig poder munyir una vaca amb les mans! No ho havia provat des que era molt petita i només recordava que costava molt fer-la sortir!

_IAL0651

Heu tingut mai l’oportunitat de provar la llet de vaca acabada de munyir? Llet de veritat amb totes les seves propietats i calentona. Per mi, no té preu.

_IAL0685_IAL0707

No té a veure amb la ruta de la llet però en aquesta granja també tenen ovelles i porcs. Depèn de quina època de l’any la visiteu pot ser que pugueu veure aquests petitons també.

_IAL0739

_IAL0780

Després de tot el matí al Soler de N’Hug vam anar a dinar a un dels restaurants que ofereix menú especial per la Ruta de la Llet. El restaurant El Baumer de Prats de Lluçanès. M’encanta el concepte del restaurant, una taula llarga en una sala fonda on tothom s’asseu junt. Es respira un ambient acollidor entre decoració rústica. El tipus de cuina és tradicional amb principalment productes locals. Recordeu reservar ja que sempre està ple. Ah! I l’àpat no pot acabar d’altra manera que amb un “gotet” de licor. Tenen una botigueta amb tot tipus de vins, caves, licors i alcohols.

Després de dinar continuem cap a la següent explotació, Formatges de Lluçà. Aquesta vegada veiem una granja de cabres on fan formatges amb la seva llet. M’encanten els seus formatges, com fan la feina i la seva austera filosofia. Fan tota la feina agrícola amb aquest tractor, “Perquè el necessitem més gros i més nou?” Tota aquesta essència i autenticitat es reflecteix en els seus formatges.

_IAL0811

Vam conèixer les dues races de cabres que tenen per produir llet; ens van explicar les seves rutines, comportament i la seva alimentació. Les negres són d’una raça local que està en perill d’extinció, i ells treballen per la seva recuperació.

_IAL0881_IAL0825RIAL0848

Després de conèixer animals “esbojarrats” (i dic esbojarrats després de veure com corrien salvatjament i saltaven les roques) un acollidor raconet amb bales de palla per seure i una taula ens esperava al jardí de la casa per fer el fast de formatges.

_IAL0927

No us puc explicar en paraules el gust d’aquests suaus formatges. Així que us animo a provar-los i a gaudir de tota l’experiència.

_IAL0911_IAL0921

Vam acabar la jornada en un altre dels restaurants de la ruta, Restaurant la Primitiva. Un dels meus preterits a la zona, on vàrem poder degustar tots els productes làctics produïts a les diferents explotacions de la Ruta de la Llet.

Fotografia de Mercè Rial

Si us allotgeu en alguna de les nostres  cases rurals, us podem donar més informació de la ruta de la llet quan arribeu i us podem gestionar les reserves. Podeu trobar més informació de la ruta i els preus a la web de turisme Lluçanès.